مصرف 30 درصد انرژی ساختمان توسط وسایل سرمایشی

۱۵ تیر ۱۳۹۵
وسایل سرمایشی به عنوان یکی از وسایل ضروری برای گذران ایام در فصل تابستان به حساب می آید که با گرمای این روزهای هوا حداقل نیمی از روز را روشن هستند.
 
در این میان کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی از قدمت و گستردگی بیشتری برخوردار است و در مناطق گرم و خشک کشورمان بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، تا جایی که بنا بر آمارهای موجود در کشور حدود ۶۵ درصد از خانوارهای شهری و ۲۰ درصد از خانوارهای روستایی از کولر آبی استفاده میکنند. 
 
همچنین هم اکنون حدود ۱۵ میلیون دستگاه کولر آبی در کشور وجود دارد که هر ساله یک میلیون و پانصد هزار دستگاه جدید به آن اضافه می شود. 
 
در قسمت‌های گرم و با رطوبت بالای 30 درصد نیز استفاده از کولرهای گازی دراولویت است،از همین رو در کنار این میزان کولر آبی،حدود ۳.۵ میلیون دستگاه کولر گازی نیز وجود دارد. 
 
استفاده این حجم از وسایل برودتی در تابستان سهم بالایی از مصرف برق را در این ایام به خود اختصاص داده است. 
 
احمدرضا توکلی مجری طرح های بهینه سازی مصرف انرژی در گفت‌وگو با میزان، گفت: 25 تا 30 درصد از مصرف برق در ساختمان ها به وسایل سرمایشی اختصاص دارد که در این میان مصرف برق کولرهای گازی 4 برابر کولرهای آبی گزارش شده است. 
 
وی در ادامه افزود: با توجه به محاسبه پله کانی قبوض برق هزینه تمام شده برق آنها بیش از 4 برابر محاسبه می شود، از همین رو استفاده از آنها در تمام مناطق توجیه اقتصادی ندارد. 
 
توکلی تصریح کرد: پیشنهاد شرکت سازمان بهره وری انرژی جایگزین کردن کولرهای گازی گازسوز به جای کولرهای گازی در سطح بازار است تا از این راه مصرف برق در تابستان کاهش و مصرف گاز را که در این زمان در حداقل خود قرار دارد جایگزین کنیم. 
 
گفتنی است برای کاهش مصرف انرژی باید به نکاتی همچون انتخاب این وسایل متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط اب و هوایی منطقه،کانال کشی از کوتاهترین مسیر موجود همراه با عایق کاری مناسب ان،نصب سایبان بر روی کولر اشاره کرد. 
 
گفتنی است این وسایل باید هر ساله پیش از فعالیت سرویس و در صورت لزوم تعمیر شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد.همچنین در حد امکان از روشن نگه داشتن مداوم انها در طول روز باید پرهیز شود. 
 
انتخاب دستگاهی با علامت استاندارد و برچسب انرژی نشان دهنده بالاترین کارایی و بازدهی و کمترین مصرف انرژی است. 
 
عایق بندی درب ها و پنجره ها و نصب کولر گازی در مسیر باد نیز در بهبود مصرف کولر ها علل خصوص کولرهای گازی تاثیرگذار است. 
 
باید به این نکته نیز توجه داشت دمای مناسب منازل در ایام تابستان بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است که نباید به دنبال خنک تر کردن بیش از حد محل سکونت خود باشیم، زیرا به ازای 1 درجه خنک تر شدن 4 تا 5 درصد مصرف انرژی افزایش می یابد.