برطرف کردن انواع لکه ها از فرش

تاریخ:
۲۰ مرداد ۱۳۹۵

قبل از اینکه اقدام به تمیزکردن فرش کنید، آن را جارو بزنید. لکه های جدید و تازه را می توانید با کمی ماست پاک کنید. به خصوص لکه های چای و قهوه. ماست را روی لکه بریزید و با قاشق آن را جمع کنید. چند بار این کار را انجام دهید تا لکه پاک شود.سپس آن را با دستمال کاملا تمیز کنید.


لبه قالی

برای تمیز کردن لبه ی قالی کف زیادی از آب و پودر لباس‌شویی درست کنید و با فرچه روی آن بمالید تا تمیز شود. برای خشک کردن آن نیز مقداری روزنامه یا دستمال زیر آن قرار دهید.

 

مایع تمیز کننده ی فرش

صابون لباسشویی و شامپوی فرش که قلیای کمی دارند شوینده‌های خوبی برای فرش است.
 

جایگزین شامپو فرش

کف حاصل از دو قاشق چایخوری نمک، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی در یک لیتر آب می تواند جایگزین خوبی برای شامپو فرش باشد. این شامپو برای تمیز کردن پالتو نیز مناسب است.

 

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی قالی

وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می‌گذارند. توصیه می‌شود یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس با دستمال خشک روی رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگردانید.
 

جلوگیری از جمع شدن قالی

فرش‌های ابریشم یا ماشینی خیس زود جمع می‌شود برای جلوگیری از جمع شدن قالی‌ها دور تا دور قالی را از زیر نوارهای چرمی بدوزید.

 

پاک کردن سریع لکّه فرش

فراموش نکنید که اگر لکّه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند ثابت می‌شود، پس توصیه می‌شود لکّه را هر چه زودتر با مواد پیشنهاد شده پاک کنید.

 

پاک کردن لکّه ادویه کاری از فرش

برای پاک کردن لکّه ادویه کاری، از کمی آب‌لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید.

 

شفاف کردن رنگ قالی

ابتدا روی قالی مخلوط برگ‌های مرطوب تفاله چای و نمک بپاشید، سپس با جاروبرقی، جارو کنید تا رنگ قالی شفاف شود.
 

ضد عفونی و جلا دادن فرش

برای درخشان کردن فرش دستمال بزرگ حوله‌ای را آغشته به آب و سرکه سفید کنید و آرام روی پرزهای قالی بکشید مقدار سرکه نباید زیاد باشد و گرنه به فرش آسیب می‌رساند.
 

لکه شمع بر روی فرش، موکت و سطوح بافت دار

اگر تکه شمع داغی روی فرش افتاده، ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن، پارافین سرد و سخت شده را بردارید، سپس کاغذ مومی (روغنی) و یا دستمال حوله‌ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکّه حاصل از پارافین قرار دهید. حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید. حرارت ناشی از اتو، پارافین‌های باقی مانده در میان بافت‌ها را آب کرده و جذب کاغذ می‌کند.
 

پاک کردن لکّه‌های قدیمی از فرش

برای رفع لکّه‌های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده‌اید، مقداری کف خمیرریش روی محل لک بریزید. سپس محل را با پارچه‌‌ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید. محل لک را با پارچه ی تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید. هر گاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی، رطوبت فرش از بین برود.

 

پاک کردن لکّه ی کاکائو، چسب و بستنی از فرش

برای رفع لکّه کاکائو، چسب و بستنی، ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکّه بیشتر پخش نشود. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید، به آرامی آن را تمیز کنید. چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید، اثر ماده ی ریخته شده به طور کامل از بین می‌رود. سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
 

پاک کردن لکّه‌های رنگی از فرش

برای پاک کردن لکّه‌های قهوه، چای و مواد رنگی نظیر آب انگور، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده، با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید. سپس مقداری آب معدنی روی آن بریزید و پس از چند دقیقه، محل را با دستمال پاک کنید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکّه بر فرش بر جای نماند.

 

پاک کردن لکّه مواد چرب از فرش

 برای رفع لکّه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیر چرب که زود خشک نمی‌شود بر مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکّه قرار دهید. به این ترتیب، مقداری از ذرات جذب پنبه وحلّال روی آن می‌شود. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تمام لکّه از بین برود. سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

 
دیدگاه خود را ارائه دهید
لطفا دیدگاهتان را در فرم زیر درج نمایید.
کد امنیتی نمایش داده شده در تصویر بالا را وارد فرمایید.
مطالب بیشتر در این زمینه
 ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

معطر کردن خانه

خوش بو و معطر بودن خانه،زندگی مطلوب تری را در پی خواهد داشت. ممکن است یک رایحه دلپذیر در خانه، افراد خانواده را از بسیاری از تنش ها و استرس ها دور نگه دارد. در اینجا چند راه ساده برای خانم های خانه دار پیشنهاد می شود تا منزل خود را معطر کنند.   دانه های قهوه کمتر کسی پیدا می شود که از بوی قهوه بدش بیاد. همچنین بوی ...  ادامه مطلب 
 ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

تمیز کردن پرده ها

هنگامی که گیره های پرده را از آن جدا می کنید با لاک قرمز روی محل گیره ها علامت گذاری کنید تا هنگام نصب،گیره ها را در همان محل وصل کنید. به این منظور از بر هم ریختن فرم پرده جلوگیری می شود. پس از شستشوی پرده، آن را به صورت نمدار آویزان کنید. این کار باعث میشود تا کار اتوکشی راحتتر انجام شود و چروکهای پرده به حداقل ...  ادامه مطلب